Susanna Alakoski | Mäster Palme – Sveriges Radio 2011-02-28
844
post-template-default,single,single-post,postid-844,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Mäster Palme – Sveriges Radio 2011-02-28

Mäster Palme – Sveriges Radio 2011-02-28

Mäster Palme,

läser dina anförande och tal under några snöiga veckor i februari. Många understrykningar. Som Pierre Schori skriver i boken Den gränslöse reformisten, grundbulten i din idépolitik är människors lika värde. Förankrad som du är i människans sociala verklighet.

Mäster Palme, jag är socionom. Utbildad i kölvattnet av din storhetstid. Människans sociala situation stod i fokus, precis som i dina tal.

Om du levt idag,  skulle du tillåtit hemlösheten slå rot i asfalten?

Begreppet demokrati – förmodligen ditt bästa ord.

Du ser demokratin som idé och praktisk arbetsmetod. Att använda på samma sätt som vi använder vetenskap och teknik för att påverka vår vardag.

I den demokratiska traditionen ligger att människorna tar ansvar för varandras välfärd, säger du. Du och jag, tillsammans.

Du målar upp hur världens avgörande problem till sin natur är sociala och politiska, och därför måste lösas med sociala och politiska metoder.

Alltid, hela världen och den lilla människan  i fokus – samtidigt.

Du förutspår – oron i världen ska öka. Klyftan mellan fattiga och rika, färgade, vita ska fortsätta att vidgas. Du förutspår fattigdomens och förödmjukelsens revolter.

Mäster Palme, utvecklingen just nu i Nordafrika, skulle du kallat Kadaffi barbar?

1971 talade du för Livsmedelsarbetarna.

Du varnar för missbruk av ordet demokrati.

I det kommunistiska östblocket uppfanns ordet ”folkdemokrati”.

Bomberna föll över Laos, Kambodja, Vietnam i demokratins och frihetens namn.

Du sa att våld och demokrati är varandras fiender.

Land ska med lag byggas.

Detta talar du om för livsmedelsarbetarna, för livsmedelsarbetarna är en del av den viktiga demokratirörelsen. Ingen politisk fråga är för stor eller för svår för en livsmedelsarbetare. Politiken – säger du – är åtkomlig för var och en att bedöma, eftersom den ytterst bestäms av värderingar och idéer.

Alltså varje livsmedelsarbetare är förmögen att ta ställning till även den största och svåraste frågan. Varje arbetande människa.

På tal om arbetare.

Beslut om en gemensam nordisk arbetsmarknad togs 1954.

Finland var tyngt av ett stort krigsskadestånd till Sovjet.

Arbetslösheten äter människorna. Bostäder saknas. I Sverige är situationen motsatt.

Här letade man efter folk att ställa vid maskinerna.

Mina föräldrar kom tillfälligt till Sverige 1965.

För att stanna.

Många var de finnar som började sina svenska liv i baracker.

Själv växte jag upp i en av de finaste treor som funnits på jorden. Långt senare, jag fick en hyreslägenhet mitt i en storstad, kunde studera med hjälp av studielån. Ännu senare, mina barn har gått i fina kommunala förskolor och skolor. Våra fina vägar har jag kört bil på, jag har druckit gott vatten direkt ur kranen, elen har fungerat varenda dag.

Jag är tacksam. Många andra länder hade varit värre länder att växa upp i. Utan våra vägnät och skattenät – mitt liv hade varit ett annat.

I slutet av 60-talet – svenska myndigheter förstod, en andra generationens finska invandrare skulle växa upp i detta land.

Då grundades Statens Invandrarverk.

Mäster Palme – det är jag som är Invandrarverket!

I Liten Ordbok för underklassen förklaras ordet Palmehat.

Palmehat – En särskild religiös inriktning inom borgerligheten.

Mäster Palme, du verkade mellan två världar, tiden då det arbetande fattiga folket inte hade just någonting och framtiden, nu, då en del av oss lider av köpstörningar.

Så blir du skjuten.

I Liten Ordbok för underklassen förklaras även ordet Palmespaning: De verkliga Palmespanarna är de socialdemokratiska kärnväljare som ännu står där och förgäves spanar, mot den socialdemokratiska politiken, efter minsta spår av de idéer som Olof Palme företrädde.