DAGENS NYHETER 2019.09.04
15948
post-template-default,single,single-post,postid-15948,single-format-standard,bridge-core-3.1.5,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive
 

DAGENS NYHETER 2019.09.04

DAGENS NYHETER 2019.09.04

Del två av ”Hårt arbete – Kova työ” är här. Dokumentärserien i tre delar av Nanna Marjo Houlman och Lina Puranen. Denna gång heter huvudpersonerna Mauri, Meri, Sirkka, Seija, Pertti, Pälvi, Matti, Erik, och Kaisa Ketola, pojkflickan som blev svensk medborgare för att kunna delta i det första fotbollslandslaget i den historiska landskampen mot sitt första hemland, Finland. Som livet kan bli.

Om första säsongen handlade om arbetet, livet och döden så fördjupar säsong två de problem många sverigefinländare brottades med vid sidan av arbetslivet: missbruk, utanförskap, skoningslös ensamhet och förlusten av både land och anhöriga.

På sajten finland.fi presenteras Finland som designnation med rötter som sträcker sig till 1800-talet. Finska ikoner lyfts fram, liksom skogar och sjöar, renhet och äkthet i material och allehanda produkter: Marimekkos vallmotyger, Alvar Aaltos munblåsta vaser, Sibelius pianokonserter och Susanna Mälkki som världens bästa dirigent.

”Kom och besök vårt coola norra land – och upplev vår varma passion för design.”

Jag fattar, och förstår, att det är så här många vill att bilden av Finland ska se ut. Tillsammans med Tove Jansson, Helsingfors ekonomihögskola och tekniska universitet. Jag fattar och förstår också att det inte ligger lika högt i kurs att tillhöra dem, vars sverigefinska mammor jublade när Anne Marie Pohtamo korades till Miss Universum 1975, vars pappor bröt arm och uppfattade finnkampen som gällde det det egna livet.

/../

https://www.dn.se/kultur-noje/susanna-alakoski-hart-arbete-ar-sorglig-och-gripande/