PEDAGOGISKA MAGASINET 2019.05.02
15946
post-template-default,single,single-post,postid-15946,single-format-standard,bridge-core-3.0.5,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive
 

PEDAGOGISKA MAGASINET 2019.05.02

PEDAGOGISKA MAGASINET 2019.05.02

Falla Högt Landa Mjukt, Essä

Första gången frågan ställdes, vad som möjliggjort Susanna Alakoskis författarskap, svarade hon utan omsvep, studielånen! Detta att kunna studera trots att du inte har pengar. Kunna lämna en predestinerad position. Ett socialt arv. En tragedi. Ett trauma. Att kunna lämna en stad, ett kvarter och möta människor du aldrig annars hade sett röken av.

Samhället liksom bara stod där, med sina utsträckta armar, sin omsorg om de svagaste.

Susanna hade vuxit upp i ett hem med små marginaler, missbruk och våld i en från Finland invandrad familj. Hade fattats det mesta, för det mesta. Men var ändå en utomordentligt präktig skolunge. Hade lätt för skolan, för så gott som alla ämnen. Hon älskade vägen till skolan, varje lektion. Behövde förstås också skolmaten då kylskåpet ofta stod tomt hemma. Betygen var höga fram till åttonde klass. Efter det dalade de och hon hade fått stora blå ringar under ögonen.

Lärarna blev besvikna, och kuratorn. Föräldrarna blev också besvikna och även klasskamraterna. Allra mest besviken blev nog Susanna själv. Hon som varit så duktig, som var familjens ansikte utåt, hade så höga förväntningar på sig. Vad hade hänt?

Susanna Alakoski är författare. Hon debuterade 2006 med romanen Svina­längorna och har även skrivit bland annat April i anhörig­s­verige, Oktober i fattigsverige, Håpas du trifs bra i fengelset.

Det som hänt var att Susanna inte sov om nätterna. Betygen dalade i takt med att infernot hemma stegrades. Den duktiga skolflickan var alltid rädd och orolig. Vaktade och vakade. Fick inte stänga ögonen, inte röra sig ur fläcken för då skulle det hemska hända. Hon skötte både hem, skola och till stor del även sin mamma och sin hund.

Vad Susanna inte visste då, och som ingen heller lyckades hjälpa henne att få syn på, var att hon utvecklat ett typiskt beteende för ett barn som växer upp med anhörigproblematik. Med för lite sömn kom koncentrationsproblemen. På grund av omsorgsbrist gick hon ofta hungrig. Som vittne till fylla och våld fick hon stigande själsliga plågor. Inlärningssvårigheter. Så kom den exemplariska skolungen att gå ut nionde klass med medelmåttiga betyg.

Frid Hansen, specialist i klinisk psykologi, uttrycker det enkelt. Gener hit och dit. Berusade föräldrar ger barn klumpar i magen och menar att vuxna i större utsträckning borde bli bättre på att se helheter. Fråga barn vad som hindrar dem från att koncentrera sig, innan den stora adhd-utredningsapparaten sparkas i gång.

/../

https://pedagogiskamagasinet.se/falla-hogt-landa-mjukt/