Dotterdottern
”En roman så intensiv att ordern vibrerar och nästan lyfter från sidorna.”
– M-Magasin
”Det är ett viktigt och värdefullt romanbygge som Susanna Alakoski skänker läsarna och jag gläds åt att ännu en del i sviten återstår.”
– Borås Tidning
”Alakoski skriver den moderna arbetarromanen, med humor, komprimerade scener, en frihet från föreläsning och ideologi, en finurlighet i detaljer och dialog som gör läsningen behaglig och omväxlande. … Imponerande sakkunskap, träffsäkra markörer över tid och plats, ett berättartempo och en angelägenhet som man tar till hjärtat.”
– Norrbottens-Kuriren
”Susanna Alakoski har skrivit ännu en roman med mycket atmosfär, där historien följer tiden och blir levande.”
– Upsala Nya Tidning
”Nyansrikt om textilindustrin och kvinnoliven.”
– Västerbottens-Kuriren
”Hur traditioner och generationer bildar länkar – just det blir särskilt fint uttryckt i Susanna Alakoskis bomullsromansvit. Men centralt är också skildringen av unga människors uppbrott. De krafter som driver Hilda, Greta och Katherine att ge sig iväg. Längtan efter ett bättre liv, efter ett eget liv, eller helt enkelt ett liv. … en praktfull gobeläng tillägnad finska och svenska arbetarkvinnor. Det är ett både folkbildande och innerligt verk.”
– Arbetarbladet
”Alakoski gestaltar med precision ett fullständigt schizofrent sexuellt kodsystem för flickor och unga kvinnor. De har såklart också lust och begär, men kan helt plötsligt reduceras till verktyg i killarnas interna gemenskap och statushierarki. … Om Bomullsängeln och Londonflickan cirklade kring överlevnad, migration, arbete och drömmar, så handlar alltså Dotterdottern mycket om identitet och arv.”
– Sydsvenskan